Amnesty Woudenberg

PROFICIAT AMNESTY !

Katharina kerk 9 december 2012

Ter gelegenheid van de eenenvijftigste verjaardag van  Amnesty International organiseerde de weer springlevende afdeling Woudenberg een mooi feest.
Vanuit de koude en donkere buitenwereld was de ontvangst in de Catharinakerk op zaterdag 8 december hartverwarmend. Brandend vuur in de vuurkorf buiten, warme ontvangst binnen met cake en koffie.

Van de voorzitter

In zijn openingswoord citeerde voorzitter Gerald ten Wolde na Martin Niemöller ( “Toen  kwamen ze mij halen. Er was niemand meer om iets te zeggen “) ook Martin Luther King : Als goede mensen niet meer doen dan hun eigen, goede leven leiden, blijft het kwaad in de wereld bestaan. Waarmee hij de noodzaak van Amnesty kort en krachtig typeerde. Hij riep dan ook op om de actiekaarten in elk geval te tekenen. Amnesty is niet links, niet rechts, Amnesty komt op voor de mensenrechten, all over the world.
In de Horecagelegenheden in Woudenberg vindt de bezoeker dit weekend een Amnesty kaars en actuele actie informatie.

Tot zo ver het openingswoord.

Ontroerend en grappig

De eerste feestelijke bijdrage was van maskermaker en speler Frans Krom uit Amersfoort.
Ter introductie vertelde Frans dat hij vijf jaar geleden de gelegenheid had om een studiereis van drie maanden op Bali, Indonesië, te verblijven. Het maken van en spelen met maskers was zijn studieobject. Verrijkt door die ervaringen maakte hij de voorstelling die hij deze avond speelt. Frans liet zich daarbij inspireren door de boeken van Pramoedya Ananta Toer.
Vervolgens verdween hij even, om daarna met diverse maskers zijn verhaal neer te zetten.  Zoals dat op Bali gebracht wordt voor het volk : bondres – poppenspel.

Zeer indrukwekkend liet hij een aantal typen reageren op... Tja, en dat mocht ieder van ons voor zich invullen. De “foute” reacties, de realistische en de positieve, op een “voorzet” van  een oude, wijze, grijze goeroe. De laatstgenoemde reacties kregen het laatste woord. Een warm applaus was zijn beloning.

Foto man met Balinees masker

Laduraya

Tijdens het applaus kwamen de twee professionele musici op : Wilma Paalman en Marcel Schot, oude bekenden voor hen die vorig jaar ook al op dit verjaardagsfeestje waren.
Thema was “Laduraya”, een op Oost-Europese en Jiddische, Sefardische muziek geïnspireerd liederenprogramma. Meteen wisten Marcel , op accordeon en Wilma op cello en met prachtig warme stem de feestvreugde te verhogen.

Rode draad : de liefde

Indrukwekkend was het te voelen hoe de sfeer veranderde met de inhoud van de gezongen liederen. Van een zeer ingetogen sfeer na het Sefardische “Slaap kindje, zonder zorgen, zonder pijn” - wie moest hierbij niet aan Gaza denken..? - tot het enthousiast meegezongen refrein van de uitsmijter “Donna, donna”.

Wilt u een indruk van hun voorstelling? Klik dan hier.

Aan alles komt een einde

Iedereen was het er over eens : grote klasse, geweldige happening. Na de bloemen en een langdurig staande applaus voor alle drie de artiesten was er nog de gezellige nazit.
Een prachtig, zeer geslaagd verjaardagsfeestje. Proficiat, Amnesty Woudenberg.